Pagina indeling binnen WordPress

Bekijk ook eens een onderstaande artikelen

MijnWordPressPartner24-02-2025

Pagina indeling binnen WordPress

Nadat je WordPress hebt geïnstalleerd kan je aan de gang gaan met het publiceren
Lees meer
MijnWordPressPartner24-02-2025

Pagina indeling binnen WordPress

Nadat je WordPress hebt geïnstalleerd kan je aan de gang gaan met het publiceren van Content. Content zet een website namelijk op de kaart en kan dienen als aantrekkingskracht voor nieuwe bezoekers, door het laten verschijnen op Google met relevante zoektermen. Adverteren voor landingspagina’s en ga nog maar even door. Maar hoe kies je voor de indeling van Pagina’s van deze content? Dat behandelen we in deze blog post. 

Maak een grove schets van de soorten content die je wilt publiceren

Voordat je begint met het indelen van pagina’s in WordPress, is het handig om een overzicht te maken van de soorten content die je wilt publiceren. Dit stelt je in staat om alvast na te denken over de content die jij als hoogste prioriteit ziet, en hier vervolgens een plan van aanpak voor te maken om dit te realiseren. Zodra je lukraak gaat publiceren kan dit op de lange termijn schadelijk voor je website zijn en onlogisch voor bezoekers. Door direct vanaf het begin hier rekening mee te houden hoe je dit overzichtelijk, niet alleen voor jezelf, maar ook voor je bezoekers. 

Pagina indeling binnen WordPress

Denk hierbij aan:

Informatieve pagina’s (zoals een ‘Over ons’-pagina of een ‘Diensten’-pagina)

Blogposts of nieuwsartikelen

Productpagina’s (indien van toepassing op een webshop)

Portfolio- of case study-pagina’s

Contact pagina

Door vooraf een schets te maken, zorg je ervoor dat je dit overzichtelijk houdt, en hierdoor dus ook sneller in kunt schakelen. 

Vaste pagina’s die elke website nodig heeft

Er zijn enkele pagina’s die vrijwel elke website nodig heeft om professioneel en gebruiksvriendelijk te zijn, zonder deze pagina’s zal een bezoeker snel de weg kwijtraken en afhaken door het ontbreken van informatie. De vaste pagina’s zijn met de tijd natuurlijk gegroeid naar de volgende items:

Homepagina – Het visitekaartje van je website, waar bezoekers een eerste indruk krijgen. Vanuit een landingspagina’s dient hier weer eenvoudig terug genavigeerd te kunnen worden. En uiteraard over kunnen gaan in een conversie. Een link in het hoofdmenu en een link op je logo is hier het minimaal nodige in. 

Over ons – Een pagina met achtergrondinformatie over jouw bedrijf, merk of jezelf. Dit schept vertrouwen en maakt een website een stuk toegankelijker voor bezoekers die geïnteresseerd zijn in wie of wat hierachter steekt. Dit is niet enkel voor strikt commerciële websites een must, maar ook voor een blog of persoonlijke website. 

Diensten/Producten – Een duidelijke weergave van wat je aanbiedt. 

Blog/Nieuws – Indien je regelmatig updates of artikelen plaatst. Dit is voor vrijwel elke website wel aan te raden, aangezien dit positieve signalen uitzet. En je de kans geeft om ook met bredere en nieuwe termen gevonden te worden. 

Contact – Belangrijke contactinformatie en eventueel een contactformulier. 

Privacybeleid en Algemene Voorwaarden – Voor juridisch en professioneel vertrouwen.

Pagina indeling binnen WordPress

Deel jouw pagina’s in binnen logische categorieën

Om bezoekers te helpen snel de juiste informatie te vinden, is het slim om je pagina’s onder te verdelen in categorieën. Dit is vooral relevant als je een blog of webshop hebt.

Voor een kookblog kunnen categorieën bijvoorbeeld zijn:

Uitrusting in de keuken

Recepten

   Nederlandse keuken (subcategorie)

   Italiaanse keuken (subcategorie)

Potten en pannen

Geschiedenis

Voor een webshop voor de thuiskok kunnen categorieën bijvoorbeeld zijn:

Potten en pannen

Keukenmessen 

   Schilmessen (subcategorie)

   Chef messen (subcategorie)

Uitrusting voor de keuken 

Door logische categorieën te gebruiken, zorg je voor een betere navigatie en een fijnere gebruikerservaring.

Deel jouw hoofdmenu handig in

Een overzichtelijk hoofdmenu is essentieel voor een goede gebruikerservaring. Plaats de belangrijkste pagina’s in het hoofdmenu, zoals:

Home
Over ons
Diensten/Producten
Blog
Contact

Eventueel kun je submenu’s gebruiken om dieperliggende pagina’s te groeperen, zorg er hierin wel voor dat de submenu’s gerelateerd zijn.

Houd het menu compact en overzichtelijk, zodat bezoekers niet overweldigd raken. Een te uitgebreid menu wat vele submenu’s heeft kan ervoor zorgen dat jouw bezoekers onnodig afhaken. Probeer de lijn of reis naar de content die een bezoeker zoekt zo kort en eenvoudig mogelijk te houden. 

Verschil tussen pagina’s en posts in WordPress

Binnen WordPress kun je kiezen tussen pagina’s en berichten (posts). Het is belangrijk om te weten wanneer je welke moet gebruiken:

Pagina’s: Dit zijn statische onderdelen van je website, zoals de homepagina, contactpagina en dienstenpagina’s. Deze veranderen niet vaak. En zijn hierdoor vrij statisch. 

Posts: Dit zijn dynamische blogartikelen of nieuwsberichten die in een tijdlijn verschijnen en vaak worden gecategoriseerd. Gepubliceerde datum en tijdstip is hier standaard in weergegeven. 

Door het juiste type content te kiezen, houd je je website gestructureerd en gebruiksvriendelijk.

Een doordachte pagina-indeling in WordPress helpt je bezoekers beter te navigeren en je content op een logische manier te presenteren. Begin met een schets van je content, zorg voor essentiële vaste pagina’s, deel je inhoud in categorieën in, organiseer je hoofdmenu overzichtelijk en begrijp het verschil tussen pagina’s en berichten. Met deze strategie bouw je een sterke en goed gestructureerde website!

Heb je vragen of wil je hulp bij het indelen en opstarten van jouw WordPress-website? Bij MijnWordPressPartner.nl zijn we jouw partner voor het opzetten en draaien van jouw WordPress website! Neem nu een WordPress hosting pakket af en geniet van de vele voordelen.